“Speed dateom s knjigom” obilježena Europska godina mladih i Međunarodni dan tolerancije

Odlukom Europskog parlamenta 2022. godina je proglašena Europskom godinom mladih. Cilj je ove inicijative različitim aktivnostima pokrenuti mlade osobe i potaknuti ih na stvaranje održivije, zelenije i uključivije budućnosti za sve. Uključivost i ravnopravnost svakako je jedna od najvažnijih tema inicijative, a u OŠ Ivane Brlić-Mažuranić Virovitica povezana je s Međunarodnim danom tolerancije koji se svake godine obilježava 16. studenog. Tim je povodom školska knjižničarka Vesna Zvečić održala dvije radionice pod nazivom „Speed date s knjigom“ za učenike sedmih i osmih razreda putničke i gradske smjene.

Speed date kao društveni fenomen poznat je kao organizirani događaj tijekom kojeg samci imaju priliku na jednome mjestu u vrlo kratkom roku upoznati velik broj potencijalnih partnera. Najveću popularnost imao je početkom tisućljeća u SAD-u, gdje je prilagođen i kao metoda poticanja čitanja te postao vrlo popularan u njihovim školama. Tijekom ove radionice učenici imaju priliku družiti se s većim brojem knjiga i vrednovati ih prema različitim kriterijima kao što su prvi dojam, izgled naslovnice, anotacija i prvih nekoliko rečenica te zabilježiti konačnu ocjenu, odnosno odlučiti žele li se ponovno družiti s tom knjigom (cijelu je pročitati) ili ne.


Knjige koje su korištene tijekom dviju radionica u školskoj knjižnici birane su tako da odgovaraju uzrastu sudionika i da je u njima prepoznatljiv problem (ne)tolerancije. Tako su se učenici upoznavali s „Kradljivicom knjiga“ Markusa Zusaka, „Djevojčicom iz Afganistana“ Deborah Ellis, „Pokušaj zaboraviti“ Mire Gavrana, “Oblakom čvoraka“ Ivane Šojat, „Čudom“ R. J. Palacio, „Dječakom u haljini“ Davida Walliamsa, „Nemoj reći nikome“ Nade Mihoković-Kumrić i drugim moćnim knjigama. Najviše odličnih ocjena (srca) dobili su „Kradljivica knjiga“, „Oblak čvoraka“ i „Dječak u haljini“.

Učenici su prepoznali problematiku (ne)tolerancije koja je naglašena u njima i vrlo ozbiljno diskutirali o njoj. O uspješnosti radionice sam za sebe govori podatak da je nakon nje nekoliko učenika posudilo predstavljene knjige i nastavilo druženje s njima.

V. Z.